Laden...

Wist u dat...

 

Enkele weetjes over noten.


Walnoten verlagen de cholesterol  Een voedingspatroon rijk aan walnoten kan de cholesterol met gemiddelde 0,3 doen dalen. Dat bleek na een analyse van 13 studies bij in totaal 365 mensen. 30 gram per dag geven al goede resultaten na één maand.

Cashewnoten verdrijven vermoeidheid
Cashewnoten bevatten dubbel zoveel ijzer als gehakt rundvlees. IJzer is nodig om zuurstof door het lichaam te transporteren, een tekort geeft een vermoeid gevoel en slechte concentratie. Het bevat ook veel proteïnen en zink.

Pecannoten goed tegen verkoudheid en de griep
30 pecannoten leveren het aantal zink nodig per dag en helpt zo de witte bloedcellen met het tegengaan van virussen en bacteriën.

Pinda's helpen gewicht verliezen
Het vet, de proteïnen en de vezels in pinda’s geven een verzadigd gevoel en doen je minder naar snacks grijpen. Een eetpatroon dat gematigd vet is en veel pinda’s bevat, bleek ook gemakkelijker te volgen dan een eetpatroon met weinig vet en evenveel calorieën.

Pistachenoten verlagen de bloeddruk
Een handjevol pistachenoten bevatten meer kalium dan een banaan. Omdat het de slechte effecten van zout tegengaat, heeft dat meteen een goede invloed op de bloeddruk.

Paranoten beschermen lichaamscellen
In paranoten (brazil nuts) bevindt zich veel selenium, een voedingsstof die cellen beschermt en daarmee de kans op verschillende ziekten voorkomt.

Amandelnoten helpen diabetici
Amandelen bevatten veel vezels, maar geen koolhydraten waardoor ze de glycemische index verlagen van de maaltijd waar ze toe behoren. Dat betekent dat de suikers minder snel worden losgelaten in de bloedsomloop. Bovendien zitten amandelen vol magnesium, wat helpt om de bloedsuikerspiegel te reguleren.

Hazelnoten: goed voor alles
Goed voor het hart, vol vitamine E, vezels, calcium, magnesium, zink, foliumzuur en biotine: hazelnoten zijn goed voor het hele lichaam.

 

 

Ideal