Loading...

Minder kans op suikerziekte

Minder kans op suikerziekte met Walnoten

Volgens een nieuwe studie die gepubliceerd is in het Journal of Nutrition wordt het eten van twee of meer porties walnoten per week in verband gebracht met een verminderd risico van 15 tot 21% voor suikerziekte type twee zowel voor als na het aanpassen van de Body Mass Index (BMI).

Walnoten bevatten een hoog gehalte antioxidanten en zijn rijk aan meervoudig onverzadigde vetzuren en hebben bewezen dat ze cardiometabolische aandoeningen verbeteren. Onderzoekers aan de Harvard school voor volksgezondheid hebben het verband van het eten van noten in combinatie met suikerziekte type 2 in twee studies proberen aan te tonen. Zij volgden 58.063 vrouwen in de leeftijd van 52 tot 77 jaar van 1998 tot 2008 en 79.983 vrouwen in de leeftijd van 35 tot 52 jaar van 1999 tot 2009 met als uitgangspunt vrouwen zonder diabetes, hart-en vaatziekten of kanker.

De consumptie van walnoten en andere noten werd iedere vier jaar geëvalueerd door gebruik te maken van vragenlijsten. Gedurende tien jaar zijn er 5.930 gevallen van suikerziekte type 2 gerapporteerd.

Uit het onderzoek blijkt dat het eten van twee porties (1 portie=28 gram) walnoten per week 15 tot 21% het risico vermindert voor het krijgen van suikerziekte type 2 zowel voor als na het aanpassen van de Body Mass Index (BMI).

In 2009 publiceerde de European Journal of Clinical Nutrition een studie dat aantoonde dat vet in voeding kan worden gemanipuleerd door walnoten en zodoende vermindering aan kan brengen in de hoogte van de hyperglykemie.

walnoten

 

Ideal